Lokálka dnes slaví 120 let. Jaký byl její život?

18. 7. 2014 · 2 minuty čtení · 3 fotografie
Dne 18. července 1894 byla v Hustopečích slavnostně otevřena lokální dráha. Přesně dnes tak slaví sto dvacáté narozeniny. Za tu dobu se v mnohém změnila – s přibývajícími lety dodržuje přesněji jízdní řád, její nádražní budovy na obou stranách však svůj někdejší lesk již ztratily.
„Lokálka se budovala v období, které svádělo k optimismu. Byl konec 19. století, starostoval Eduard Schleimayer, který se postu držel neuvěřitelných 31 let, v té době se postavila nová radnice i městská jatka. Lidé se nechali unášet ideou, že Hustopeče zažijí rozkvět,“ shrnula kontext doby vedoucí Městského muzea a galerie Hustopeče Soňa Nezhodová.
Lokální dráha se však v Hustopečích budovala o několik desítek let později než v okolních obcích. V roce 1839 se začala stavět takzvaná Ferdinandova severní dráha neboli trať Brno-Vídeň. Hustopeče se ale tehdy k projektu nepřipojily.
„Je to zvláštní. Zvlášť kvůli tomu, že v Hustopečích byly dobytčí trhy, pro jejichž zásobování byla železnice důležitá. Svádí se to často na to, že Němci chtěli mít Hustopeče malé a německé, nikoliv velké a české. Nesouhlasí to ale s tím, že po roce 1850 se Hustopeče staly centrem velkého okresu, který zahrnoval 96 obcí. Je to záhada,“ vysvětlila souvislosti Nezhodová.
V roce 1894 se obyvatelé Hustopečí konečně dočkali. Lokální dráha ze Šakvice byla slavnostně otevřena. Byla rozkvětem, zjednodušovala dopravu, ale rozhodně nebyla ideální. Nedalo se na ni spolehnout. Známá byla hlavně svou nedochvilností.
„V roce 1909 ji od rakouské společnosti koupil podnikatel Jakob Redlich, ale stav se nijak nezlepšil. Výjimkou nebylo několikahodinové zpoždění. Rozčarovaní cestující radši mnohdy došli do Hustopečí pěšky. Přes Křížový kopec to nebylo zase tak daleko,“ uvedla vedoucí muzea a galerie.
Němci dokonce o železnici složili báseň a začali jí říkat Auspitze Schneckebahn, což znamená Hustopečská šnečí dráha. Od začátku na ní jezdily dvě lokomotivy. Jedna se jmenovala Auspitz, druhá Theresa. Proháněly se mezi dvěma luxusně vybavenými nádražími.
„Na tu dobu byla obě nádraží luxusně vybavena. V Šakvicích i v Hustopečích byla výpravní budova i s restaurací, v Hustopečích dokonce se zahradou. Odbavovala se tam nákladní i osobní doprava. Podle dobových fotografií to byly elegantní stavby,“ zmínila Nezhodová.
Ke sto dvacátým narozeninám dostala lokálka příslib, že nebude zrušena, ale naopak, že se dočká elektrifikace. Podpisem to stvrdili na konci června v židlochovickém zámku starosta Hustopečí, první náměstek ministra dopravy, hejtman Jihomoravského kraje i generální ředitel Správy železniční dopravní cesty. Elektrifikace by měla být v Hustopečích hotová snad už v roce 2017. Více se dočtete ZDE. 
Sledujte i reportáž v Hustopečském magazínu č. 268, vychází v pátek 25.7.2014. 
(Text: Jana Rozková, Foto: archiv Městského muzea a galerie Hustopeče) 

[caption id="attachment_13519" align="alignnone" width="700"] Nádražní restaurace. Foto: archiv Městského muzea a galerie Hustopeče.[/caption]
odebírejte přes RSS